Yoga Hillegersberg-Schiebroek

De Hatha yogalessen die ik aanbied zijn er op gericht om je lichamelijk en geestelijk gezond(er) te voelen. Het gaat er daarbij niet om of je de oefeningen ‘goed’ kan uitvoeren of dat je zover mogelijk een bepaalde strekking kan maken.

De yoga lessen worden gegeven in groepen van maximaal 5 personen. Yoga Hillegersberg wordt gegeven op de adrianalaan 161 in Hillegersberg-Schiebroek.

Slechts € 10,- voor een yoga proefles. Aanmelden kan via het aanmeldformulier, Op mijn website www.tobemeditatie.nl vindt u alle relevante informatie. Contact via rfh.tobe@gmail.com en via mijn telefoonnummer 06-48115597.

 

1. Yoga leert je bewust ontspannen

Centraal in mijn yoga lessen staat het corrigeren van een gespannen lichaamshouding, het versterken van spieren, het mobiliseren van gewrichten, het bevorderen van de aandacht, bewust te leren ontspannen en stress te reduceren.

Meestal na elke keren oefenen zijn alle spieren in het lichaam minder gespannen, waaronder het middenrif en de buik ontspant. Dit zorgt ervoor dat je je beter gaat voelen.

De yoga lessen die ik in Hillegersberg-Schiebroek aanbied zijn nooit prestatie gericht en daarom waardevol op elk niveau. Tijdens de yoga is jouw eigen beweeglijkheid de graadmeter hoe ver je in een bepaalde oefening kunt gaan.

Ik geef tijdens de yoga lessen duidelijke instructies. In mijn yoga lessen vind ik het daarnaast belangrijk dat je leert werken binnen jouw mogelijkheden. Dit is ook een reden waarom in mijn lessen niet snel blessures ontstaan.

 

2. Door yoga wordt je fysiek sterker, leniger en fitter

Yoga is een fysieke bezigheid, waarin je calorieën verbrandt en leniger wordt. Dit draagt bij aan fysieke gezondheid.

Een algemeen fysiek doel tijdens de yoga lessen is het corrigeren van een gespannen lichaamshouding, het versterken van spieren en het mobiliseren van gewrichten. Dit zijn dan ook belangrijke uitgangspunten tijdens mijn yoga lessen in Hillegersberg-Schiebroek.

Naast de yoga houdingen (asana’s) wordt er getraind met de aandacht en het inzetten van debuikademhaling. Er wordt tijdens de yoga oefening getraind om minder te oordelen over gedachten, emoties en lichamelijke gewaarwordingen om te gaan.

 

3. Yoga bevordert de aandacht en geeft rust

Door de yoga houdingen met aandacht te doen, komt je meer in het hier en het nu. De spieren van het lichaam zullen ontspannen, gedachten gaan meer naar de achtergrond en emoties worden kalmer, waardoor je de hectiek van alledag kan loslaten en tot ontspanning komt.

Hoe langer je yoga beoefend hoe bewuster je wordt van je lichaam, je emoties, je gedachten en de ademhaling. Bewustwording draagt bij om stress te herkennen. Je gaat leren om je anders tot stress te verhouden, waardoor je minder last van spanning en stress hebt.

Het beoefenen van yoga bevordert de aandacht en je leert rustig en kalm te ademen richting de buik. Dit heet ook wel de buikademhaling of de middenrifademhaling. De lessen zijn zo opgebouwd dat je altijd aan ontspanning toekomt.

Doordat we het lichaam in beweging zetten, de ademhaling vertragen en verdiepen, zul je daarna gemakkelijker tot ontspanning komen. Daarnaast werkt yoga diep door op je lichamelijke en geestelijke gesteldheid waardoor je de avond en de dagen na de yoga les meer ontspannen zal voelen.

Mindfulness Rotterdam | Oefenruimte

Yoga Hillegersberg | Oefenruimte

 

4. Yoga leert je waar te nemen

Door yoga te beoefenen leer je bewuster waar te nemen wat er in lichaam te voelen is en hoe het met je is. Dat is voor de meeste mensen een hele openbaring.

Het inzetten van de ademhaling, het sturen van je aandacht en voelen hoe het fysiek en mentaal met je is. De meeste mensen zijn er nauwelijks of nooit mee bezig.

Het zijn dan ook ontspanningstechnieken uit het oosten van de wereld die meestal haaks staan op hoe de meeste mensen in de westerse wereld leven, voelen en denken.

 

5. Yoga helpt bij spanningsklachten

Als iemand voor een eerste yogales bij mij heeft gevolgt, is het voor die persoon meestal een hele openbaring dat je zoveel invloed kan hebben op je stress en spanning.

Schouderklachten, rugpijn, maar ook stress klachten kunnen bij sommige mensen als sneeuw voor de zon verdwijnen. Ik verbaas me nog met regelmaat hoe effectief yoga bij bepaalde lichamelijke en geestelijke klachten kan werken.

Tijdens de yoga lessen leer je lichamelijke sensaties waar te nemen zonder daarover te oordelen en niet van houding te veranderen als je iets ervaart.

Niet oordelen en waarnemen van moment tot moment zijn ook belangrijke uitgangspunten in de mindfulness beoefening. Naar mijn ervaring heeft het beoefenen van yoga dan ook veel overlap met het beoefenen van mindfulness.

6. Yoga helpt ook bij

  • Beperkt voelen in het dagelijkse functioneren
  • Gewrichtspijn, nekpijn, krampen, verstoord slaapritme, over- en ondergewicht
  • Angstklachten en somberheid
  • Pijnklachten
  • (spannings)hoofdpijn, migraine
  • Maag- en darmklachten en buikpijn
Rene Tobe | Mindfulness Rotterdam

Rene Tobe | Yoga Hillegersberg

 

7. Yoga is niet presteren, maar voelen!

Vooral in het begin kunnen bepaalde yoga houdingen tegenvallen. Het is dan de kunst om niet te ver in de houding te gaan, maar juist te onderzoeken waar de blokkade in jou lichaam plaats vindt.

Door yoga op deze manier te beoefenen leer je de eigen grenzen te bepalen en yoga te beoefenen binnen jouw mogelijkheden. Ook leer je op deze manier te ontdekken hoe jouw eigen lichaam werkt, hoe je blokkades kan opheffen en wat het verband is tussen lichaam en geest.

Als je net als ik maar lang genoeg yoga blijft beoefenen, zal je steeds meer over je lichaam en geest te weten komen. Deze kennis kan je gebruiken in alle facetten van jouw leven en dit zie ik dan ook terug bij de deelnemers van mijn lessen.

Yoga is vanuit dit principe dan ook veel meer dan enkel het aannemen van een lichaamshouding.

 

8. Yoga Hillegersberg-Schiebroek

De yoga lessen in Hillegersberg-Schiebroek zijn niet prestatiegericht en werken door op het hele lichaam. Ieder individu werkt binnen zijn eigen mogelijkheden.

Als je voor het eerst naar de yogales komt, zal ik altijd vragen of je op dit moment bepaalde lichamelijke of/en psychische klachten ervaart. Vooral in het begin is het belangrijk om te weten.

Als je net begint met yoga het meestal moeilijk om je eigen grenzen te bewaken, omdat je je eigen grenzen niet kent. Ik kan dan tijdens het oefenen een kleine extra instructie geven, waardoor overbelasting voorkomen kan worden, maar er wel wordt gewerkt aan herstel.

 

9. Persoonlijke yoga in kleine gezellig groepen

De lessen bij Yoga Hillegersberg kenmerken zich door een persoonlijke begeleiding. Er wordt tijdens de yoga lessen gewerkt in groepen van maximaal 5 personen.

De lessen zijn bijna voor iedereen geschikt. Heb je op dit moment zware lichamelijke klachten, waardoor je bijvoorbeeld niet op de grond kan liggen of zitten neem dan van te voren contact met mij op.

Dan kunnen we samen in overleg bekijken wat er mogelijk is. Een les duurt tussen duurt ongeveer 65 a 75 minuten. Indien gewenst kan er voor deelname een intakegesprek plaatsvinden.

Adres & contactgegevens:

Yoga Schiebroek
Adrianalaan 161
3053 MB te Rotterdam (Hillegersberg-Schiebroek)
Mob: 06 - 48 11 55 97
E-mail: rfh.tobe@gmail.com

Telefonisch & sms mogelijk op:
maandag t/m vrijdag 07.30u tot 18.30u

Betaalgegevens:
NL69 INGB 000 8260268
Ter name van: R.F.H. Tobe
KVK: 63557800
BTW: NL199672192.B01

Beroepsvereniging:

De praktijk wordt binnenkort aangesloten bij de VYN [De verwachting is dat ik mijn yogaopleiding op 15 december 2015 positief afrond].
Vereniging Yogadocenten Nederland en erkend door de Europese Yoga Unie.

Pin It on Pinterest

Share This