Mindfulness Rotterdam

Pieker je veel en/of heb je last van chronische lichamelijke klachten? Of ervaar je vaak stress, angst,verslaving of depressie klachten en is goed nooit goed genoeg?

Bij mindfulness leer je om gedrag, emoties en je denken bewust waar te nemen. Een stille getuige te worden en de mogelijkheid te ontwikkelen om andere keuzes te maken. Ik geef mindfulness lessen in Hillegersberg-Schiebroek.

Slechts € 10,- voor een mindfulness proefles. Aanmelden kan via het aanmeldformulier, Op mijn website www.tobemeditatie.nl vindt u alle relevante informatie. Contact via rfh.tobe@gmail.com en via mijn telefoonnummer 06-48115597.

 

1. Wat is mindfulness?

Mindfulness is bewust aanwezig zijn in het hier en nu, zonder te oordelen. Door mindfulness te trainen kan je anders leren omgaan met gevoelens, gedachten, sensorische prikkels en gewoonten.

Veel dagelijkse activiteiten doen we automatisch in ons leven. Echter bepaalde automatische patronen zijn destructief en leiden tot stress, ongelukkig zijn en lichamelijke klachten.

Mindfulness kan helpen om bewust te worden van gewoonten, zodat er ruimte ontstaat om veranderingen te bewerkstelligen.

 

2. Mindfulness meditatie

Mindfulness is geen therapie, maar een training. Waarbij er oefeningen worden gedaan om de aandacht voor het huidige moment te vergroten.

Bij mindfulness train je:

  • Concentreren op de ademhaling
  • Begeleide meditaties
  • Yoga houdingen
  • Ademhalingsoefeningen
  • Ontspanningsoefeningen
  • Bewustzijn in het dagelijks leven
  • Waarnemen als een stille getuige
  • Leren om minder te  (ver)oordelen
  • Verkennen, herkennen, erkennen van patronen
  • Uitdagen van gedachten (MBCT)
  • Anders leren omgaan met stress en depressieve gevoelens (MBSR)

Bij mindfulness meditatie is het doel om een in zijn  geheel bewust te worden, zonder te presteren, zonder iets te willen bereiken en niet te oordelen over wat je bewust wordt.

Mindfulness Rotterdam | Oefenruimte

Mindfulness Hillegersberg-Schiebroek | Oefenruimte

 

3. Leer weloverwogen keuzes te maken met mindfulness

“You can’t stop the waves, but you can learn to surf”

Dit is een bekende uitspraak van Jon Kabat-Zinn de grondlegger van mindfulness. Met deze metafoor bedoelt hij dat we de invloeden van buiten niet kunnen veranderen, maar wel de manier waarop we erop reageren.

Dat is de essentie van de training, leer weloverwogen keuzes te maken door gedachte, gevoelens, fysieke sensaties en impulsen onder de aandacht te brengen.

 

4. Mindfulness leren

Tijdens het beoefenen van mindfulness leer je om met een open houding je aandacht te richten. Je leert je aandacht te richten op bijvoorbeeld je denken, je voelen, je ademhaling, het lichaam en je zintuiglijke waarnemingen (zien, horen, proeven, ruiken, voelen).

  • Het volgen van de aandacht en het bewust worden van aandachtspatronen.
  • Een open en niet oordelende houding tegenover alle waarnemingen.
  • Je lichaam bewuster ervaren.
  • De waarde ontdekken van het volgen van de ademhaling.
  • De automatische piloot onderzoeken in je hoofd.
  • Stil te staan bij hoe je je voelt.
  • Eenvoudige dagelijkse handelingen (wandelen, fietsen, eten, koken) met aandacht te doen.

Door mindfulness oefeningen ga je waarnemen wat er zich allemaal in jezelf afspeelt. Door waar te nemen zonder te oordelen ontstaat er een nieuw inzicht. Hierdoor komt gepieker, somberheid, verslavingsgedrag of stress in een ander perspectief te staan.

Mindfulness leer je door regelmatig mindfulness oefeningen te beoefenen. 

Rene Tobe | Mindfulness Rotterdam

Rene Tobe | Mindfulness Hillegersberg-Schiebroek

 

5. Mindfulness cursus Hillegersberg-Schiebroek

Er worden in Hillegersberg-Schiebroek wekelijks mindfulness bijeenkomsten georganiseerd. Er wordt telkens per 10 weken betaald (€9,- per les) dus €90,- per 10 weken.

Voordat je een lessenpakket afneemt kan je een proefles nemen voor €10,- om te kijken of een mindfulness training iets voor jou is. Ook is er de mogelijkheid per 5 weken te betalen, je betaald dan €55,- per 5 weken. Tarieven en les overzicht.

Je kan ook per week betalen, maar dan betaal je €12,- per les. Als je geen lessenpakket afneemt kan ik niet garanderen dat er een plekje in de les vrij is.

 

6. Stress en de ademhaling

In de mindfulness lessen staat het observeren van de ademhaling centraal. De ademhaling leren kennen en herkennen kan belangrijk zijn voor het dagelijkse functioneren. De ademhaling vertelt veel over de geestelijke gesteldheid en hoe het met je is.

Mensen die gestrest zijn gaan vaak oppervlakkig, sneller en korter ademhalen. Ze ademen dan via de hoge borst en het middenrif is gespannen.

Dat komt doordat het lichaam zich in een stresssituatie onder invloed van stresshormonen klaar gaat maken voor actie. De spieren rondom het middenrif wordt aangespannen en de hartfrequentie gaat omhoog.

Naast het observeren van de ademhaling, kan je de ademhaling ook als instrument gaan gebruiken. Door het verschil op te merken tussen de verschillende soorten adem die je hebt, ontstaat er een keuze tot perspectief en handelen.

 

7. Doelgroep mindfulness Hillegersberg-Schiebroek

Adres & contactgegevens:

Mindfulness Rotterdam
Adrianalaan 161
3053 MB te Rotterdam (Hillegersberg-Schiebroek)
Mob: 06 - 48 11 55 97
E-mail: rfh.tobe@gmail.com

Telefonisch & sms mogelijk op:
maandag t/m vrijdag 07.30u tot 18.30u

Betaalgegevens:
NL69 INGB 000 8260268
Ter name van: R.F.H. Tobe
KVK: 63557800
BTW: NL199672192.B01

Pin It on Pinterest

Share This