Wat is een whiplash?

Whiplash betekent letterlijk vertaald; zweepslag. Dit is eigenlijk een verkeerde naam, want dit betekent dat het probleem alleen in de spieren zit. Dat is niet altijd zo, afhankelijk van de ernst van de aandoening kunnen de klachten ook gedeeltelijk veroorzaakt worden vanuit de wervels, gewrichten of zenuwen.

Waardoor ontstaat een whiplash?

Meestal wordt een whiplash veroorzaakt door een verkeersongeval, de zogenaamde kop-staartbotsing, maar het kan ook worden veroorzaakt door een sportongeval; een duik in een zwembad, een kopbal, van de trap vallen, vallende voorwerpen op het hoofd, skiën, botsautootjes enz.

Het gaat dus vrijwel altijd om behoorlijk grote krachten die plotseling op de nekregio inwerken, waarbij de nek een vaak niet beheerste, zwiepende beweging heeft gemaakt in voorwaartse, achterwaartse en/of zijwaartse richting.

Wat zijn de meest voorkomende klachten?

De klachten die u na een whiplashongeval heeft zijn van met name 3 factoren afhankelijk:

  1. Hoe hard is de klap geweest?
  2. Heeft u de klap zien aankomen of niet?
  3. Wat is de extreme beweging geweest die uw nek heeft gemaakt?
  • Ad 1. Er wordt pas van een whiplashongeval gesproken als er behoorlijke krachten in het spel zijn geweest. U kunt zich voorstellen dat de kracht bij een kop-staartbotsing met 20 km. per uur een andere is dan bij 80 km. per uur.
  • Ad2. Als u de klap heeft zien aankomen kunt u zich voorstellen dat uw spieren de grootste klap opgevangen hebben, immers die zult u vlak voor de klap hard aangespannen hebben. Op zich is dit gunstig omdat de spieren dan als een soort corset voor de wervels en zenuwen hebben gediend. De klachten zullen dan meestal pijn en stijfheid zijn evt. in combinatie met beperking van de beweeglijkheid van uw nek. In ernstige gevallen kan er sprake zijn van spierscheurtjes of een grote spierscheur. Indien u de klap totaal niet heeft zien aankomen, dan zullen de spieren op het moment van de klap niet aangespannen zijn en zal de klap dus veel meer opgevangen zijn door banden en kapsels in de nek. Er zal daardoor meer rek op allerlei structuren in de nek gestaan hebben. In die gevallen kunnen.
  • Ad 3. De richting van de plotselinge beweging is verder van belang. Soms is dit niet meer te achterhalen, maar meestal is er goed achter te komen welke beweging de klachten veroorzaakt heeft. B.v.: wanneer u met uw auto stilstaat en een achterop komende auto rijdt u aan, dan zal de grootste beweging van uw nek/hoofd naar achteren zijn geweest.

Uw fysiotherapeut zal bovenstaande vragen met u doornemen om mede richting aan de behandeling te kunnen geven.

De meest voorkomende klachten zijn: pijn en stijfheid in de nek. Deze kunnen gepaard gaan met hoofdpijn, pijn in de arm en schouder, duizeligheid. Ook concentratieproblemen, vermoeidheid, angst, niet goed tegen licht of geluid kunnen, rugpijn en slaapproblemen kunnen voor komen.

In verreweg de meeste gevallen is er niet echt iets kapot. Soms kan echter een botbreuk optreden of een verandering van de stand van de wervels ten opzichte van elkaar. Indien er op basis van onderzoek vermoeden kan bestaan dat dit aan de hand is, dan zullen er röntgenfoto’s gemaakt worden om dit uit te sluiten of te bevestigen. Daarnaast kan het soms voorkomen dat door het ongeval zenuwweefsel beschadigd is. Ook hierop zullen arts en fysiotherapeut alert zijn. In die gevallen is er dus wel wat kapot en zal het beloop zeker in het begin wat anders zijn. Bij beschadiging van zenuwweefsel duurt volledig herstel van langer (half jaar tot 1 jaar).

Behandeling en verloop

De spieren en banden in de nek zijn gelukkig vrij sterk. Na een whiplash is er meestal geen aantoonbare schade aan spieren, botten, banden of zenuwen. Er is meestal niets ‘kapot’ in uw nek. De klachten ontstaan waarschijnlijk doordat de nek door de krachten van het ongeluk is overbelast en daardoor tijdelijk is ontregeld. Binnen zes weken na het ongeluk is meer dan de helft van de mensen weer aan het werk en na een jaar vrijwel iedereen. De grote meerderheid heeft geen blijvende hinder van zijn whiplash. Ook klachten als duizeligheid, hoofdpijn en concentratiestoornissen worden vaak in de loop van een aantal weken steeds minder. Het herstel gaat over het algemeen langzamer bij ouderen, bij vrouwen en mensen met veel hoofdpijn. Ook als bij u meteen na het ongeluk nekpijnklachten zijn ontstaan, of als u last heeft van tintelingen in de arm/hand, zal het herstel langer duren, zo leert de praktijk.

Uw fysiotherapeut zal na onderzoek een beeld hebben van de whiplashklachten en op basis daarvan zo goed mogelijk een verloop kunnen bepalen. Dit wordt dan met u doorgesproken.

In het geval de klachten met name vanuit de spieraanspanning zijn ontstaan kan er al direct begonnen worden om de nek los te maken. In de eerste fase (1-3 weken) wordt er veel bewogen, zonder veel te belasten. Dit wordt langzaam opgebouwd. Na deze periode volgt fase 2: waarin de belastbaarheid in een aantal weken weer volledig opgebouwd wordt (3 tot 6 weken), ook al is dit soms enigszins pijnlijk. Uw fysiotherapeut zal hiervoor een schema maken. Het dragen van een halskraag is in deze gevallen niet aan te bevelen.

Indien de klachten met name aanwezig zijn door overbelasting van banden, kapsel en kraakbeen (een behoorlijke klap, die u niet heeft aan zien komen), dan zal het vaak wat langer duren om volledig van uw klachten af te zijn. De eerste fase zal vaak wat langer duren (3-6 weken), waarna vervolgens de belasting op gestructureerde wijze wordt opgebouwd. Een halskraag kan soms van waarde zijn in de eerste week.

Praktische adviezen fase 1:

  • Beweeg uw nek regelmatig (om de één à twee uur) zover u kunt zonder dat het pijn doet. Kijk in een rustig tempo ongeveer tien keer afwisselend over uw linker en rechter schouder, kijk vervolgens ongeveer tien keer afwisselend onder uw linker en rechter oksel.
  • Zit rechtop, laat uw hoofd niet hangen.
  • Wissel regelmatig (om de 15 tot 20 minuten) van houding.
  • Vermijd zware activiteiten voor uw nek. Dit zijn activiteiten waarbij uw nek wat langer in één houding wordt belast, zoals bij autorijden, computeren, strijken, ramen wassen en fietsen. Of waarbij u uw hoofd maximaal achterover houdt, zoals bij het schilderen van het plafond of wanneer u bij de kapper uw haar laat wassen.
  • Probeer zo normaal mogelijk door te gaan met uw dagelijkse activiteiten (als deze niet te zwaar zijn). Ook met activiteiten zoals wandelen en fietsen kunt u doorgaan. Doet u het alleen wat korter dan u gewend bent en neem regelmatig een pauze.

Halskraag

Een halskraag dragen wordt alleen geadviseerd wanneer er sprake is van zeer forse klachten en dan alleen gedurende de eerste week en daarna in ongeveer 2 weken volledig afbouwen. Het gaan dragen van een halskraag later in het traject heeft eerder een averechtse werking omdat het de spieren van uw nek slapper maakt.

Fase 2

Na 1 tot 6 weken kunt u geleidelijk steeds meer gaan doen, ook al doet dit soms pijn. Bewegen helpt om de balans in uw nek te herstellen. Een goede indeling van uw dag is belangrijk. Bedenk vooraf wat u redelijkerwijs kunt doen op een dag, verdeel deze activiteiten over de gehele dag en neem (korte) perioden van rust. Zodat uw nek afwisselend belast en ontlast wordt. ‘Rust’ voor de nek betekent niet automatisch liggen of zitten. Zitten is bijvoorbeeld zwaarder voor de nek dan wandelen of liggen. Overleg eventueel met uw fysiotherapeut wat voor u het beste is.

Praktische adviezen fase 2:

  • Bouw uw activiteiten verder op. Probeer alle activiteiten die u vóór het ongeval deed weer op te pakken. In het begin lijkt dit misschien eng of kan het pijnlijk zijn. Onthoudt u echter dat er niets ‘kapot’ is in uw nek en begin rustig. Ook met de activiteiten waar u bang voor bent. Hoe langer u deze activiteiten vermijdt, hoe meer problemen ze later kunnen geven.
  • Probeer uw werk of aangepast werk te hervatten. Naarmate u langer uw werk verzuimt, wordt het terugkeren moeilijker en wordt de kans op langdurig werkverzuim groter.

Contactgegevens:

Fysiotherapie Hillegersberg-Schiebroek
Adrianalaan 161
3053 MB te Rotterdam (Hillegersberg-Schiebroek)
Mob: 06 - 53 97 35 32
Tel: 010 - 422 34 13
E-mail: renetobe@gmail.com

Telefonisch & sms mogelijk op:
maandag t/m vrijdag 07.30u tot 18.30u

Betaalgegevens:
NL58 ABNA 0443490791
Ter name van: Tobe Fysiotherapie
KVK: 24460796

Tobe Acupunctuur:
(Acupunctuur Rotterdam)
www.tobeacupunctuur.nl

Tobe Meditatie:
Psychosociale therapie, mindfulness & yoga
www.tobemeditatie.nl

Pin It on Pinterest

Share This